![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dnes: Úterý, 34. týden v mezidobí | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
O farnosti Novinky Pořad bohoslužeb Farní informace Poutě a posvícení Farní rada Kostely a kaple Duchovní správci Zajímavé texty Mapa farnosti Činnosti spolků Kontakt Odkazy aktualizace: 25.11.2023 |
Změna vyhrazena - aktuální informace na www.farnostzleby.cz
Odporují si věda a víra? Příroda a Bible jsou jako dvě knihy, které obě mají původ v tomtéž Božím slově Vytlačování víry vědou? Je rozšířen názor, že věda vytlačuje víru a nutí věřící ke stálému ustupování. Druhou stranou mince tohoto názoru je domněnka, že k posílení víry může dojít jen tehdy, když bude oslabena věda. Obojí je omyl. Jedni útočí na víru z pozic vědy, ti druzí útočí na vědu z pozic víry. Ale v jistém smyslu stojí na jedné straně barikády. Obavy ze vzájemného vytlačování víry vědou a vědy vírou mají totiž důležitý společný znak: obě se zakládají na nedorozumění, že věda a víra si odporují Příroda vypovídá o Bohu Pozorování přírody bývá přirovnáváno ke čtení knihy. Že příroda vypovídá o Bohu, najdeme jak v Bibli (Žl 19,2; Mdr 13,5-9, 7,15--21; Řím 1,20), tak u církevních otců, v antickém světě, u křesťanských a arabských středověkých badatelů i u myslitelů novověkých. U Descarta, Pascala, Leibnize, Bacona, Kanta a dalších hraje nezastupitelnou roli pojem Boha, k jehož existenci lze dospět pozorováním a úvahou. Galileo Galilei (1564-1642) a Johannes Kepler (1571-1630) chápali přírodu a Bibli jako dvě knihy, které obě mají původ v tomtéž Božím slově. Radili obě studovat, aby se staly zdrojem modlitby a oslavování Boha. Mnozí vědci, ač víru nevyznávají, cítí, že vědecký obraz světa je v čemsi neúplný a že biblické příběhy mají v sobě jistou pravdivost, jinak těžko sdělitelnou. Například Albert Einstein, smýšlející sice panteisticky, viděl v řádu přírody, cosi božského. O jeho vztahu k náboženství bylo mnoho napsáno; uvedu jen část jeho méně známého rozhovoru z r. 1929 o Ježíšovi a o věrohodnosti evangelií: Do jaké míry jste ovlivněn křesťanstvím? „Jako dítě jsem získal vzdělání jak v Bibli, tak v Talmudu. Jsem Žid, ale jsem fascinován světlou postavou (Ježíše) Nazaretského.“ Četl jste knihu Emila Ludwiga o Ježíšovi? „Ludwigův Ježíš je mělký. Pro pera frázistů, i těch nejrafinovanějších, je Ježíš příliš kolosální. Nikdo nemůže křesťanství odbýt bonmotem!“ Přijímáte Ježíšovu historickou existenci? „Nepochybně! Nikdo nemůže číst evangelia a přitom necítit skutečnou Ježíšovu přítomnost. Jeho osobnost pulzuje v každém slově. Takový život nezapadá do žádného mýtu….“ Důležitým dílem o „přirozeném poznávání Boha z přírody“ je encyklika Jana Pavla II. „Víra a rozum“ (Fides et ratio) z r. 1998. Zdůrazňuje „přirozené poznávání Boha“ ze stvořených věcí. Upozorňuje, že Bůh zjevuje sám sebe v přírodě. Obdivuhodná kniha přírody je první stupeň božského zjevení. Je-li čtena náležitými prostředky lidského rozumu, může vést k poznání Stvořitele. Oddělení vědy a Bible Prof. G. Tanzella-Nitti konstatuje, že s nástupem vědecké revoluce se dějiny těchto dvou knih, Bible a knihy přírody, ke škodě obou začaly odvíjet nezávisle. Namísto svědomitého studia jejich vztahu a řešení případných rozporů byla zvolena snazší cesta, spočívající v doporučení jejich úplné separace. Pak pokusy dokázat slučitelnost obou knih nevedly k uspokojivému výsledku a paradoxně uvolnily cestu nastupujícímu deismu a o století později ateismu. Dvacáté století je pak stoletím nového dialogu mezi oběma knihami. Zpracováno podle článku Přírodní vědy a teologie (redakčně upraveno a zkráceno), který vyšel v časopise Teologické texty. Převzato se svolením. (Zpracováno podle Prof. RNDr. Jan Fischera, DrSc) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(c) 2005-2023 Farnost Žleby |